Skip to main navigation Skip to main content

De geschiedenis van Virtual Reality

10 October 2016

Op dit moment zit Virtual Reality in een stroomversnelling. De gesimuleerde werkelijkheid door (video)beelden van 360 graden is erg meeslepend. Vanaf alle kanten wordt het grote publiek verder geprikkeld voor Virtual Reality. Ook steeds meer bedrijven zien in dat Virtual Reality ongekende mogelijkheden biedt voor o.a. therapie, gedragsverandering, training, marketing & sales, live streaming en ontspanning.

Coolminds creëert al jaren Virtual Reality toepassingen, maar waar ligt eigenlijk de oorsprong van Virtual Reality? Het is in ieder geval niet iets van de laatste jaren.

1800

De creatie van panoramische schilderijen. Het is natuurlijk niet te vergelijken met de huidige voorstelling van Virtual Reality. Toch zijn de panoramische schilderijen de eerste poging om een illusie te creëren dat we ergens aanwezig zijn, waar we in werkelijkheid niet zijn.

1920

Ontwikkeling van flight simulators voor de luchtvaart. Dit leek bij verre na nog niet op Virtual Reality, maar het was wel een vergelijkbare techniek.

1930

De ontwikkeling van de eerste, echte Virtual Reality bril: de “Pygmalion’s Spectactles”. Deze VR-bil was gericht op holografische afbeeldingen. Hierbij werden ook de zintuigen reuk en gevoel betrokken.

1962

De ontwikkeling van de Sensorama. Dit systeem is destijds ontwikkeld door Morton Heilig. Hij had hierbij de visie om alle zintuigen van de gebruiker te prikkelen. Hierdoor kreeg de gebruiker echt het idee dat hij of zij zich in een andere wereld bevond.

Het apparaat was in feite een grote kijkdoos. Toch was de Sensorama zijn tijd ver vooruit met stereo geluid, een breedbeeld scherm, bewegende stoel en het verspreiden van geuren.

1968

Ontwikkeling van de Head Mounted Display Virtual Reality System (HMD VR system). Ontworpen door Ivan Sutherland en Bob Sproull. Door het enorme gewicht moest het hele systeem opgehangen worden aan het plafond. Hierdoor ontstond ook de bijnaam “Het zwaard van Damocles”.

1970

In de jaren ‘70 investeert het Amerikaanse leger veel in vliegtuig simulatoren.

1978

Andrew B Lippman introduceert de Aspen Movie Map, de eerste echte simulatie van de werkelijkheid.

1984

De Amerikaan Jaron Lanier ontwikkelt de Data Glove. Deze handschoen werd in eerste instantie ontwikkeld om computers aan te sturen, maar uiteindelijk werd het ook gebruikt in Virtual Reality voor het Amerikaanse leger.

1985

De NASA ontwikkelt het “Virtual Environment Workstation”. Net als tegenwoordig gebruikt wordt bij Virtual Reality, werd er toen gebruik gemaakt van twee beeldschermen. Eén voor elk oog.

1987

Jaron Zepel Lanier maakt voor het eerst in de historie de term “Virtual Reality” populair. Jaron was de oprichter van VPL Research, het eerste bedrijf dat VR-brillen verkocht.

1991-1993

Het systeem “Virtuality” werd ontwikkeld door Virtuality Group. Ze maakten de eerste VR-games. De machines stonden in veel arcadehallen en het werd een groot succes.

1993

Sega, destijds het grootste gamebedrijf ter wereld, maakt een VR-headset. Ondanks dat het bedrijf er vier games voor heeft gemaakt, werd het product nooit op de markt gebracht voor consumenten.

1995

Nintendo maakt de eerste volwaardige vr-bril: de Virtual Boy. De spelcomputer hoefde niet op een televisie worden aangesloten, het was een soort 3D-bril waar men door moest kijken. Toch werd de vr-bril een commerciële flop.

2011

Onderzoekers gebruiken virtual-reality avatars om een “out-of-body” ervaring te creëren.

2012

Palmer Luckey lanceert een kickstartcampagne voor de Oculus Rift om Virtual Reality weer nieuw leven in te blazen. Dit werd een zeer succesvolle campagne.

2014

Facebook koopt de Oculus Rift voor twee miljard dollar. Sindsdien is Virtual Reality weer helemaal “in the picture.”

2014

Wereldprimeur! Coolminds produceert de eerste pleinvrees 360 graden video.

2014

Als eerste ter wereld heeft Coolminds het voor elkaar gekregen om Virtual Reality content plugin-loos in de browser (Google Chrome) te draaien.

2015

Ontwikkeling van Virtual Reality Expose Therapy (VRET). Met Virtual Reality Exposure Therapy (VRET) wordt iemand stapsgewijs gevraagd om zich bloot te stellen aan datgene waar hij of zij bang voor is. Diegene wordt geleidelijk blootgesteld aan de lichamelijke gebeurtenissen van zo’n aanval. Hierdoor went de cliënt aan het angstgevoel, waardoor de angst op den duur uitdooft. Dit is één van de krachtigste technieken binnen gedragstherapie tot nu toe.

2015

Om 360 graden video’s beschikbaar te maken voor specialisten in de zorg heeft Coolminds een platform ontwikkeld: Vrendle. Dit is een online bibliotheek met 360 graden video’s die worden ingezet bij therapie, training, voorlichting en ontspanning. Samen met de eerste founding fathers (zorginstellingen) worden de 360 graden video’s ontwikkeld.

2016

Lancering consumentenversies van Virtual Reality brillen. In 2016 wordt vanaf alle kanten het grote publiek verder geprikkeld voor virtual reality.

2016+

Coolminds blijft innoveren met nieuwe concepten, waaronder: “VR Casting” en biofeedback.

Nu de historie in grote lijnen in beeld is gebracht is het weer tijd om vooruit te kijken. Ons te richten op de toekomst.

Pak de primeur met Virtual Reality in jouw vakgebied! Verras je klanten, laat cliënten angsten overwinnen, zorg voor begrip en inleving, train je medewerkers, verbind mensen of kom tot ontspanning.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Virtual Reality? Neem contact op, zodat we je mee kunnen nemen op ontdekkingstocht.

Ook gebruik maken van Vrendle?

Kom met ons in contact en wij helpen jullie organisatie met het integreren en implementeren van virtual reality. Compleet van A tot Z.

Neem contact op