Skip to main navigation Skip to main content

De innerlijke strijd van iemand met een eetstoornis

23 November 2016

Vaak is het aan de buitenkant niet te zien hoe iemand zich van binnen voelt. Het is duidelijk hoe een persoon handelt, maar de gedachten van diegene kun je niet lezen. Dat geldt ook voor mensen met een eetstoornis. Het valt de behandelaren van Stichting Human Concern op dat herstel langzamer gaat wanneer een patiënt zich niet goed begrepen voelt. Daarom is het voor herstel van patiënten met een eetstoornis is het noodzaak om vrienden, familie, behandelaren en artsen meer inzicht te geven in hun situatie. Het is belangrijk hen te laten voelen en beleven hoe deze patiënten elke seconde van de dag een innerlijke strijd voeren.

De oorlog die ik van binnen voerde maakte mij kapot. Hoeveel honger ik ook had, ik moest mij aan het schema houden. Ik wist wel dat iedereen om mij heen mij wilde helpen, maar doordat ze mijn gevoel niet begrepen en mijn gedachten niet konden lezen snapten zij heel vaak niet wat ik echt nodig had"

Mensen met een eetstoornis vinden zichzelf vaak te dik. Zij eten overmatig, te weinig of in sommige gevallen helemaal niets. Dit zijn slechts uiterlijke kenmerken waar je aan ziet dat iemand lijdt. Het probleem van zo’n eetstoornis ligt vaak veel dieper. De omgeving heeft in veel gevallen geen idee van deze innerlijke strijd. Daarom heeft Vrendle samen met Stichting Human Concern een Virtual Reality toepassing bedacht om het begrip voor mensen met een eetstoornis te vergroten. Deze 360 graden film laat mensen in de schoenen staan van iemand met een eetstoornis. 

SCENES VAN DE VR-EMPATHIEVIDEO

Tijdens de ontwikkeling van deze video kwamen al snel een aantal veel voorkomende situaties naar voren. Deze situaties zijn vertaald naar drie scenes.

SCENE 1
De eerste scene maakt duidelijk hoe dwangmatig iemand met een eetstoornis zich gedraagt. De scene laat zien hoe een patiënt een maaltijd voorbereidt. Dit voorbereiden gaat heel gecontroleerd, want ze wil absoluut geen gram meer eten dan in het schema staat. Het is een combinatie van controle en vooral veel frustratie.

Voor veel ouders van patiënten met een eetstoornis, is bovenstaande scene een herkenbare situatie. De moeder van Nina legde bij het zien van de hierboven uitgelegde scene gelijk een link naar haar dochter. Ze vertelt: “Tijdens een familiediner legde ik ongezien een weegschaal op mijn dochter haar schoot terwijl we met zijn allen aan tafel zaten. Als ze het eten niet kon afwegen, at ze gewoon niet. Ik dacht, als ze die weegschaal heeft dan voelt ze zich beter. Helaas wist ik niet dat ze continu in gevecht was met zichzelf ook al had ze de controle van die weegschaal”.

SCENE 2
De innerlijke strijd die de patiënt continu voert is heel zichtbaar in scene twee. Enerzijds is ze heel onzeker, anderzijds is ze heel boos op zichzelf. Toen de vader van Sarah de bril op zette, werd hij heel emotioneel van de situatie. Hij vond het zó heftig om de tweestrijd van zijn dochter te ervaren: “Haar gevecht, haar onzekerheid. Ze wil alles onder controle hebben, maar dat gevecht in haar hoofd gaat maar door”.


SCENE 3
In bovenstaande video geeft Sarah's vader een reactie op de derde scene. Deze scene speelt zich af op de fiets, waarin de patiënt moet bewegen van zichzelf. Eigenlijk wil ze helemaal niet fietsen en kan haar lichaam het niet aan, maar ze moet van zichzelf doorzetten. Doorzetten, totdat ze er letterlijk bij neervalt. “Had ik dit filmpje maar eerder gezien, dan hadden we elkaar waarschijnlijk veel eerder en beter begrepen en gezegd dat we hier iets mee moesten doen, hulp zoeken en niet in gevecht blijven”, zegt de vader van Sarah.

Het effect van Virtual Reality was direct zichtbaar toen ouders, behandelaren en (ex)-patiënten het gevoel van een patiënt ervaarden. Naast Sarah's vader waren er nog veel meer emotionele begripvolle reacties. Dit is precies wat wij willen bereiken met Virtual Reality therapie. 

Ook gebruik maken van Vrendle?

Kom met ons in contact en wij helpen jullie organisatie met het intergreren en implementeren van virtual reality. Compleet van A to Z.