Skip to main navigation Skip to main content

Student van nu, professional van morgen

29 October 2018

Virtual Reality in het onderwijs van de Hanzehogeschool, het is nu een feit. Ter voorbereiding op de les ‘Sociale Vaardigheden’, zagen 600 eerstejaars studenten Sociaal Werk in een week tijd enkele VR-video’s.

In een week tijd hebben alle eerstejaars studenten de vier video’s over agressie bekeken.''

Les Sociale Vaardigheden

Je zet de bril op en ervaart even hoe het is om gepest te worden op school. Je kunt echt rondkijken en je bepaalt zelf uit welke hoek je iets wilt waarnemen. Je ziet wat je klasgenoten doen en hoe de leraar en andere mensen reageren. Maar hoe reageer jij zelf hierop? Is dat sub-assertief, assertief of agressief? Van alle mogelijkheden is er een filmpje beschikbaar. Tijdens het werkcollege ‘sociale vaardigheden’ dat hierop volgt staan de studenten o.a. stil bij hun eigen reactiestijl.

De VR Bioscoop

Het is onmogelijk om 600 studenten door één VR-bril te laten kijken. Inmiddels beschikt de Hanzehogeschool over 16 brillen, waardoor meerdere studenten tegelijkertijd de video’s kunnen bekijken. En met het inroosteren van 40 klassen, is dit gerealiseerd in slechts vier dagen. In een week tijd hebben alle eerstejaars studenten de vier video’s over pesten bekeken.

VR als lesonderdeel

De meeste video’s die de opleiding Sociaal Werk mag gebruiken zijn bestemd voor trainingen waarin studenten kennis over psychische problemen opdoen. Het idee is dat ze meer empathie krijgen en beter kunnen reageren op situaties en gebeurtenissen. Ze kruipen als het ware in de huid van hun cliënten. De opleiding kijkt hoe ze de video’s verder kunnen inbedden in de opleiding en op welke plek in het curriculum de video’s de grootste meerwaarde hebben. Zoals bijvoorbeeld een filmpje over een eetstoornis. Deze wordt ingezet in het tweede studiejaar binnen de cursussen Psychopathologie en Herstelondersteunende zorg/rehabilitatie.

Eigen productie

Studenten Sociaal Werk en Toegepaste Psychologie hebben ook zelf een 360 graden-video gemaakt. De film is vanuit het perspectief van iemand met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB). De film is bestemd voor familieleden, studenten Sociaal Werk en hulpverleners. Het meisje met een LVB verslaapt zich en raakt daardoor in paniek en voelt zich overvraagd. Ook zie je in de film hoe mensen met een LVB allerlei soorten begeleiding ervaren. Wat ze vervelend vinden en wat niet en welke benadering hen steun geeft. 


Een andere groep studenten heeft een video gemaakt over de beroepskeuze voor jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs. Ze brengen sectoren in beeld waarin mensen met een LVB vaak terecht komen, zoals gesubsidieerd werk en dagbesteding in de techniek, productie, zorg en de groenvoorziening. 

Student als professional

Met behulp van deze video’s krijgen de studenten een beter beeld van wat er bij het werk allemaal komt kijken. Studenten zijn hierover erg positief, ze willen zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komen en dit lijkt een uitstekend middel. De studenten zeggen dat ze worden meegesleept door de situaties in de video’s. Ze zitten er helemaal in en voelen zich de persoon die centraal staat. Natuurlijk is het daarnaast ook heel aantrekkelijk voor de studenten om betrokken te zijn bij deze nieuwe technologische ontwikkelingen binnen hun vakgebied.

Ook gebruik maken van Vrendle?

Kom met ons in contact en wij helpen jullie organisatie met het intergreren en implementeren van virtual reality. Compleet van A to Z.

Neem contact op!