10 Minuten leven met autisme
Omgaan met autisme. Moeilijk om het je voor te stellen als je het niet hebt. Vrendle heeft daarom samen met stichting Yulius een training ontwikkeld voor naasten van jongeren met deze stoornis. Je wordt 10 minuten lang meegenomen in een leven met autisme. Hierin ervaar je enkele veel voorkomende kenmerken. In dit blog lees je meer over de ontwikkeling en de inzet van deze VR training.
Ouders hebben ook behoefte aan training
Als iemand gediagnosticeerd wordt is er veel behoefte aan informatie. Wat is autisme eigenlijk en hoe ga ik om met autisme? Er zijn gelukkig al een hoop tools en ontwikkelingen op de markt om deze informatie te verstrekken. Vaak zijn dit middelen om duidelijk te maken hoe autisme werkt, dit is zowel voor cliënten als de directe omgeving erg behulpzaam.
Tijdens ons onderzoek kregen we vaak te horen van jongeren dat ze hun ouders/verzorgers zo graag eens willen laten beleven wat leven met autisme is. In het hoofd van mensen met autisme gebeurt zo veel meer dan dat er te zien en horen is. Juist dat is zo moeilijk onder woorden te brengen.
Eerdere ervaringen hebben wij al opgedaan tijdens het ontwikkelen van VR trainingen over onder andere ADHD, een licht verstandelijke beperking en het beleven van een depressie. Stichting Yulius heeft met ons de samenwerking gestart om dit ook voor het onderwerp autisme te produceren. Yulius biedt diagnostiek en behandeling voor kinderen, jongeren en volwassenen met een autismespectrumstoornis in een klinische, deeltijd en poliklinische behandelsetting.
Dit hebben we ontwikkeld
Het project is gebaseerd op het leven van een cliënt van Yulius. In een eerste ontmoeting tussen het productieteam, behandelaren en de cliënt hebben we gekeken naar realistische situaties en welke veelvoorkomende kenmerken van autisme daar aan gekoppeld kunnen worden. Na het uitwerken van het script is dit door verschillende behandelaren en betrokkenen gereviewd om het zo realistisch mogelijk te maken.
Het resultaat is een VR-beleving van een kleine tien minuten. Je stapt in het leven van Thomas. Thomas is 15 jaar en gaat naar regulier onderwijs. In de introductie krijg je alvast uitgelegd wat je te zien krijgt. Je wordt 's ochtends wakker in je bed. je moet kleding uitzoeken en het ochtendritueel moet uitgevoerd worden. Direct word je geconfronteerd met zintuiglijke prikkels, bijvoorbeeld een trui die je liever niet draagt en het doen van je haar met die glibberige gel. Tegelijk hoor je een innerlijke stem; ‘’Gadver, echt vies! Die vieze gel sla ik vandaag wel over..’. (Afb. 1) Eenmaal aan de eettafel stelt je vader een vraag en maakt hij een grapje, in het hoofd merk je dat duidelijk dat dit enige tijd nodig heeft voordat Thomas er op kan reageren.
Op school aangekomen vallen er verschillende dingen voor en probeer je contact te maken met klasgenoten, het verloopt moeizaam en je voelt je niet begrepen. Tijdens je favoriete vak Aardrijkskunde weet je feilloos alle antwoorden van de docent te geven, dit schept het beeld dat je er erg veel van weet en erg goed kan onthouden! Aan het einde van de dag heeft Thomas tijd nodig voor zichzelf, zijn moeder weet hier gelukkig goed mee om te gaan.
Inzet in de praktijk
De VR training 'leven met autisme' is vanaf nu voor iedere Vrendle gebruiker beschikbaar. Verschillende behandelaren hebben al aangegeven te zijn gestart met het tonen van de beleving. Vooral in de beginfase van een diagnose kan het helpen een iets beter beeld te geven voor ouders, het is dan vooral lastig om de gedachtegang van hun zoon of dochter beter te kunnen begrijpen. Ook wordt de VR training al ingezet bij informatieavonden en buurtavonden gerelateerd aan ASS. Zo kunnen andere betrokkenen of buitenstaanders toch op een eenvoudige manier kennis maken met het autisme spectrum stoornis.
Ook een goed idee of concept?
Vond je ons blog interessant? Ben jij zorgprofessional en wil je autisme beleven in VR? Neem contact met ons op. We kijken graag samen met jou wat er mogelijk is.